SXK Seglarskolas styrelse
Seglarskolan har en utnämnd styrelse som också bedriver sitt arbete på ideell basis. Förutom under sommarmånaderna träffas styrelsen minst en gång i månaden. Gruppen består av representanter från olika delar av verksamheten och har bland annat som uppgift att ta övergripande beslut kring organisationen. När vi exempelvis har större arbeten, t ex nybyggen, renoveringar eller liknande som kräver stora insatser bildas, via styrelsen, en grupp som handlägger projektet. Styrelsen är organiserad efter förebild från rederinäringen.
Styrelsens ledamöter har olika ansvarsområden, dessa är:
- Ekonomi och administration: Budget, kostnadsuppföljning, bokföring, revision, löner och löneredovisning, personal, försäkringar, externa kontakter.
- Fartyg och förråd: Fartygen med all utrustning för säkerhet och framfart, förråd och verkstäder, kajer, sliptagningar, Transportstyrelsens tekniska besiktningar.
- Inspektion: Säkerhets- och miljöansvarig (DP), intern och extern auditering för Handboken och dess implementering, kontakter med Transportstyrelsen.
- Internutbildning: Instruktörsutbildning, båsutbildning, Master of Yacht, Basic Safety, Crowd and Crisis Management, ROC.
- Marknad och information: PR, sponsring, webbsida, Seglarskolans vänner, bidragsansökningar, kontakter med fonder och stiftelser.
- Operation och kursverksamhet: Kursprogram, elevuttagning, elevutbildning, uppdragssegling, befälsbokning.