Gratias Historia
Gratia byggdes år 1900 på varvet H. Hansen & Co på Isle of Wight. På den tiden hade hon namnet Bertha och ägdes av J.K Soames. Hennes hemmahamn var Southampton och hon var riggad som Yawl. Detta innebar att hon hade rorkult, längre klyvarbom samt storbom och en liten mesan som skotades i ett ”rövstrå” i aktern.
Soames ägde Bertha till 1916 då hon bytte både ägare och namn. Den nye ägaren var en fransman vid namn Maurice Delahaye. Dåvarande Bertha fick nu namnet Aziade och ny hemmahamn blev Havre på franska kusten.
Under en tid försvann Gratia ur Lloyds Register of Yachts och återkom inte förrän 1921 med ny ägare, återigen i Southampton. Denna gång ägdes hon av Sir William J.M Burton, som blev adlig under samma tid och därför kunde investera i installationen av en fyrcylindrig paraffinmotor. Dock dröjde det inte särskilt länge innan en R. Ashton från London 1929 tog över ägandet. Lyckan höll i sig och ett år senare, 1930, fick hon ett nytt segelställ av en segelmakare vid namn Gowen.
Ytterligare sex år senare, 1936, blev Aziade omdöpt till Blue Shadow av K. McConnel som hade henne i sin ägo en tid. Efter alla dessa ägarbyten försvann hon återigen ur Lloyds Register och dök först upp år 1938 med, den inom Seglarskolan välkände, Einar Hansen som ny ägare.
Einar Hansen var skeppsredare från Malmö och det sägs att han köpte Gratia i Danmark. Ännu ett namnbyte samt segelskifte infann sig och vid denna tidpunkt gick hon under namnet Cinderella med segelställ tillverkat av Ratsey. Einar såg till att Cinderella fick sig en helrenovering och riggade om henne till skonare. Hon hölls därefter i hans ägor som vitmålad lustyacht fram tills 1964.
Då Einar en längre tid hade försökt att sälja fartyget men inte funnit någon passande köpare, vände han sig 1964 till Seglarskolan. På grund av begränsade resurser var Seglarskolan till en början tvungen att tacka nej till erbjudandet. Einar tyckte dock mycket om idén att hon skulle kunna fortsätta seglas och dessutom till ett gott ändamål så han återkom med ett nytt förslag om att skänka Cinderella till Seglarskolan.
Vid denna tidpunkt hade Gratitude precis kommit i Seglarskolans ägo och det fanns inga resurser till att bygga om Cinderella till ett skolfartyg så ännu en gång fick han avslag. Men Einar gav sig inte. Då kom det oemotståndliga budet om att renovering samt byte av segelställ skulle finansieras av Einar Hansen själv. Denna givmildhet kunde Seglarskolan inte tacka nej till och Cinderella blev tillslut den idag kända Gratia.
I mitten på 70-talet riggades hon om till ketch för att bättra anpassas till Seglarskolans utbildning samt de andra fartygen. Då passade man även på att bygga om inredningen så att 18 elever skulle få plats. Sedan dess har hon genomgått ytterligare en totalrenovering med omfattande skrovrenovering. Yachtkaraktären från tidigt 1900-tal är än idag väl bevarad. Namnet är taget för att visa tacksamhet för Einar Hansens otroliga bidrag till verksamheten.
Fakta om Gratia
- Längd över allt: 29.6 m
- Vattenlinje: 20.3 m
- Bredd: 5.2 m
- Djupgående: 3.3 m
- Deplacement: 70 ton
- Segelyta: 350 m²
- Maskineffekt: 120 kW
- Antal kojer: 27
- Antal ungdomselever: 18
- Max antal gäster vid uthyrning: 22
- Byggd: 1900 (Cowes)
- Till Seglarskolan: 1964
- Anropssignal: SJPN
- MMSI: 265553970
Hyr Gratia - Priser
Alla priser anges exkl. 25% moms.
- Priserna avser fartyget med 3-4 mans besättning, dock ej mat.
- Städning är inkluderat i priserna för företag/förening dock ej i priserna för skolklasser.
- Priserna för skolklasser gäller vardagar under första halvan av maj och andra halvan av september.
- Om man seglar flera dagar ingår natten/nätterna emellan.
Gör din bokningsförfrågan här
Du kan även ringa oss: 031-29 35 05, måndag – torsdag 10 – 15